IMAGE OF THE ARTIST IN LITERATURE AND ITS IDEALOGICAL AND ARTISTIC INTERPRETATION
Abstract
This article explores the portrayal of the artist through examples from world literature, focusing on the author's skill in crafting the artist's image. It examines the artistic and aesthetic roles of color and interior settings within the composition. The study highlights how psychological depictions of the artist as a creative individual serve as a crucial element in expressing the author's persona, drawing on works by Somerset Maugham and James Joyce.
References
Суздалцева С.Н. Значение черного света в европейской эстетико-хроматической традиции. Автореферат канд. философских наук, – М.: 2010.(www.дис.cат ).
Алексеев С.С. Световедение. – М.: Искусство, 1952. – 148 с.; Миронова Л.Н. Световедение. – Минск: Высщая школа, 1984. – 287 с.; Зайцев. А. Наука о свете и живописность. – М.:.:, Исс-во, 1986.; Луизов А.В. Свет и свет. – Л.: Энергоатомиздат, 1989. – 256 с.
Ishoqov Yщ. Ranglar ramzi / Navoiy poetikasi. – T.: Fan, 1983. – B.123-138. О‘tanova S. Alisher Navoiy g‘azaliyoti simvolikasi. –T.: 2007. Turdimov Sh. О‘zbek qо‘shiqlarida poetik ramz. –T.: 1987; Мустаев К.Т. Поэтика света и числовых знаков символов в узбекском и французском героическом эпосах. Автореферат дис.канд.филол.наук.– Самарканд, 1994. Jumatova N. Hozirgi о‘zbek she’riyatida rang bilan bog‘liq ramziy obrazlar. – T.: 2000. Hasanov S. Gо‘zallikdagi ranglar olami // Navoiyning yetti tuhfasi. – T.: Adabiyot va san’at, 1991, – 192 p;
Moem S. Oy va sariq chaqa // Jahon adabiyoti. – T., 2012.№ 2. Р.34.
Hamdam U. Turfa ranglar uyg‘unligi // О‘zbekiston adabiyoti va san’ati. 2000. 29 sept. P.2.